Michalec Bogdan

Michalec Bogdan, funkcjonariusz Wydziału Kryminalnego KWP w Krakowie. Współtwórca krakowskiego „Archiwum X”, którego celem jest wykrywanie zabójstw z tzw. ciemnej liczby. Autor publikacji naukowych z zakresu procesu wykrywczego zabójstw sprzed lat.

Konopka Tomasz

Konopka Tomasz, doktor hab. nauk medycznych, lekarz, specjalista medycyny sądowej, kierownik Zakładu Medycyny Sądowej UJ CM w Krakowie.

Kocaj Olga

Kocaj Olga, doktor nauk prawnych, prawnik w specjalności prawo karne materialne, prokurator Prokuratury Rejonowej Kraków-Krowodrza. Do jej zainteresowań naukowych należy m. in. odpowiedzialność za przestępstwa wojenne oraz zagadnienie winy w prawie karnym. Wykładowca Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz nauczyciel akademicki prowadzący działalność dydaktyczną w Instytucie Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej UP w Krakowie.

Kaczan Sylwia

Kaczan Sylwia, psycholog, absolwentka kryminalistyki w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie. Specjalista ds. Poszukiwań i Koordynator Linii Wsparcia, a potem Dyrektor  Fundacji ITAKA. Obecnie specjalista w zakresie psychologii Sądu Okręgowego w Warszawie. Psycholog współpracujący z grupami poszukiwawczo – ratowniczymi i Górskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Autorka raportu „Monitoring działań Policji w poszukiwaniach zaginionych na otwartym terenie”.

Bolechała Filip

DSC02669Bolechała Filip, doktor nauk medycznych, specjalista medycyny sądowej, adiunkt Katedry i Zakładu Medycyny Sądowej UJ Collegium Medicum. Biegły sądowy, wykładowca, autor licznych publikacji naukowych poświęconych aspektom sądowo-lekarskim, a w szczególności przypadkom zabójstw, zastępca redaktora naczelnego Archiwum Medycyny Sądowej i Kryminologii, konsultant wojewódzki w dziedzinie medycyny sądowej dla woj. świętokrzyskiego, członek Polskiego Towarzystwa Medycyny Sądowej i Kryminologii oraz Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego.

Luzar Artur

A. LuzarArtur Luzar, strażak, ratownik medyczny, pracownik Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie.

Nurkowie pomagają policji, a także piszą o tym książki

Nurkowie, którzy uczestniczą w poszukiwaniach ciał w wodzie, są także współautorami książki o ciemniej liczbie przestępstw pod red. Joanny Stojer-Polańskiej. Poniżej linki do materiałów prasowych o pracach nurków, a jednocześnie naszych Autorów.

Czytaj poniżej, klikając w link:

Zapraszamy na spotkanie kryminalne do Katowic

Zapraszamy na spotkanie z kryminalistykiem, autorką i redaktorką książek poświęconych zbrodniom i wykrywczości – dr Joanną Stojer-Polańską.

Szczegóły – tutaj - http://swps.pl/katowice/aktualnosci/13905-przypadki-kryminalne-mozliwosci-wspoleczesnej-kryminalistyki 

Prawo wobec erotyki w sztuce oraz pornografii

okladka_01

  • 978-83-64447-11-2 - druk
  • 978-83-64447-12-9  – e-book

Pobierz „Wstęp” w formie pliku PDF - 161247_1_Prawo wobec_20 str. Antalis Conqueror Contour High White Watermarked 100 gm_p1-20

Między Klio a Themis. Księga dedykowana Profesorowi Jackowi Sobczakowi

okładka

ISBN 978-83-64447-80-8 /druk/

Stron – 1 100

Pobierz plik - Między Klio a Themis - Księga – początek

————————————-

Spis treści

Spis publikacji Profesora Jacka Sobczaka

            Spis uczniów Profesora Jacka Sobczaka

Teksty

  1. Janusz Adamowski  Powrót do przeszłości czyli o próbach przejmowania mediów w Polsce przez państwo
  2. Andrzej Adamski     Tematyka środków społecznego przekazu w pracach II Synodu Diecezji Siedleckiej
  3. Andrzej Antoszewski           O odpowiedzialności rządzonych i wolności rządzących w demokracji
  4. Jerzy Babiak             Zagrożenie ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – województwo wielkopolskie
  5. Roman Bäcker         Gorbaczow a sprawa polska
  6. Joanna Banasiuk      Pojęcie i istota utworów osieroconych w kontekście zmieniających się paradygmatów ochrony autorskoprawnej
  7. Bogusław Banaszak Wybory samorządowe – propozycje zmian
  8. Barbara Bernfeld, Jacek Mazurkiewicz, Maria Zaporowska, Zofia Zaporowska      Wiązanka urodzinowa dla Profesora Jacka Sobczaka (Pięć prawniczych miniatur)
  9. Katarzyna Błeszyńska         Ograniczenia praw autorskich w utworze dziennikarskim w świetle najnowszych zmian w prawie autorskim
  10. Jan Błeszyński, Maria Błeszyńska-Przybylska     Uwagi na tle projektów nowelizacji art. 211 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
  11. Joanna Buchalska    Wykorzystywanie nazwiska w „Fashion Law”
  12. Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz        Rejestracja jako źródło prawa do prowadzenia działalności wydawniczej w nowych warunkach technologicznych
  13. Selim Chazbijewicz  Prometeizm w publikacjach Naczelnego Imamatu Muzułmanów polskich na Obczyźnie w latach 1945-1952. Omówienie specyfiki technicznej i wydawniczej tychże publikacji
  14. Ryszard Czerniawski          Giełdy w Polsce
  15. Joachim Diec            Rosja neoimperialna w perspektywie konstruktywistycznej
  16. Katarzyna Dudka    Utrwalanie przez media przebiegu rozprawy głównej przed sądem karnym
  17. Ewa Ferenc-Szydełko          Dobra osobiste. Kilka uwag natury ogólnej
  18. Tomasz Goban-Klas            Termin “media” – krytyka, obrona i objaśnienie
  19. Waldemar Gontarski           Plagiat naukowy i inne dowody fałszywe (przesłanki wznowienia postępowania) w postępowaniu o awans naukowy
  20. Genowefa Grabowska        „Zostać zapomnianym w Internecie” – prawem człowieka nowej generacji?
  21. Piotr Grochmalski    Polska myśl geopolityczna – Adolf Bocheński, a Juliusz Mieroszewski
  22. Marian Grzybowski             Konstytucja i jej zmiany jako narzędzie utrwalenia skutków przewrotu politycznego — przypadek Turcji (1960-1982)
  23. Joanna Haberko       Choroba Hashimoto, objaw Chełmońskiego i zabieg Kristellera czyli o nazwisku w medycynie
  24. Stanisław Hoc           O ochronie źródeł informacji dziennikarzy
  25. Bartosz Hordecki     Tradycja retoryczna i hermeneutyczna jako źródła inspiracji w badaniach myśli politycznej i prawnej
  26. Alicja Jaskiernia       Federalna Komisja Komunikacyjna jako regulator rynku mediów w Stanach Zjednoczonych
  27. Jerzy Jaskiernia       Wolność religii i „życie razem” w wielokulturowym społeczeństwie demokratycznym w świetle analiz Rady Europy
  28. Edward Jeliński       O historii, czasie i micie – rozważania luźne
  29. Stanisław Jędrzejewski        Radio jako wartość
  30. Jiri Jirasek    Mafie, komiks a parkování
  31. Jan Jurkiewicz         Michał Römer w obronie niezależności Najwyższego Trybunału Litwy w 1922 r. (w świetle jego wspomnień)
  32. Ksenia Kakareko     Władza sądownicza na Białorusi
  33. Ireneusz C. Kamiński          Prowokacja dziennikarska a Europejska Konwencja Praw Człowieka
  34. Tadeusz Kononiuk   Klauzula sumienia w zawodzie dziennikarza
  35. Bogusław Kosmus    Sprostowanie – instytucja nadal niedoskonała
  36. Ryszard Kowalczyk Cechy prasowo-wydawnicze segmentu czasopiśmiennictwa regionalistycznego w Wielkopolsce po II wojnie światowej
  37. Wojciech Lis             Bezpieczeństwo informacyjne państwa w dobie współczesnych zagrożeń
  38. Maria Łoszewska-Ołowska Jawnie, czy w ukryciu? Polskie media a anonimizacja podejrzanych i oskarżonych – kilka uwag na tle wybranych problemów
  39. Ryszard Markiewicz            Remiks a prawo autorskie
  40. Iwona Massaka        Paradygmat ideologiczny w rosyjskiej pieśni masowej a patriotyzm Rossijanina
  41. Jerzy Menkes; Anna Kosiołek-Pęksa        O „niedojrzałości” społeczności międzynarodowej, czyli o suwerenie (w stosunkach międzynarodowych) i dojrzewaniu poprzez prawo
  42. Aleksander Wojciech Mikołajczak Turcyki Macieja Kazimierza Sarbiewskiego SI w rękopisie Barb. lat. 2105 z Biblioteki Watykańskiej
  43. Marek Mozgawa      Kilka uwag na temat przestępstwa kazirodztwa
  44. Bogusław Nierenberg          Kto, komu i co wkręca w wyżymaczkę czyli o majsterkowaniu władzy przy mediach
  45. Ewa Nowińska         O sprostowaniu prasowym jeszcze słów kilka
  46. Adam Olejniczak      O bezprawności rozpowszechniania informacji nieprawdziwych, pomimo działania w społecznie uzasadnionym interesie
  47. Inga Oleksiuk           Aksjologiczne założenia autorsko-prawnej ochrony twórczości
  48. Henryk Olszewski    Redaktorzy „Historische Zeitschrift” – przewodnicy środowiska
  49. Jadwiga Pazdan       Forma oświadczenia o przyjęciu bądź odrzuceniu spadku według rozporządzenia spadkowego UE z 2012 r.
  50. Piotr Piesiewicz         Wideobloger jako podmiot dostarczający audiowizualną usługę na żądanie, a problem nieoznaczonych przekazów handlowych (reklama, sponsorowanie, lokowanie produktu).
  51. Anna Potyrała          Stanowisko Polski wobec kryzysu migracyjnego 2015-2016
  52. Aldona Prašmantaitė           Wileńska kapituła katedralna — szkice kontekstu prawnego obsady stanowisk kapitulnych w XIX wieku
  53. Nartsiss Shukuralieva, Artur Lipiński      Wybrane mechanizmy legitymizacji władzy w krajach Azji Centralnej
  54. Jaonna Sieńczyło-Chlabicz Stosowanie przez dziennikarzy „podstępnych” metod zbierania informacji oraz ukrytej kamery na tle konfliktu: wolność prasy o ochrona prywatności
  55. Bronisław Sitek        Abogados del Estado – ochrona prawna praw i interesów publicznych w Hiszpanii
  56. 56.  Krzysztof Skotnicki Wiek jako cenzus wyborczy
  57. Jędrzej Skrzypczak  Wybrane instytucje prawa prasowego w porządkach prawnych państw Unii Europejskiej
  58. Dominik Stawicki     Rola Tadżykistanu w systemie bezpieczeństwa Azji Centralnej
  59. Jakub Stelina, Grzegorz Kuczyński          Zakres kolizji podstawowych obowiązków dziennikarza na gruncie art. 10 ustawy – Prawo prasowe
  60. Bogdan Szlachta       O Saevientibus Pawła Włodkowica uwag kilka
  61. Lucyna Szot  Ochrona godności dziennikarza
  62. Joanna Taczkowska-Olszewska     Status prawny zawodu dziennikarza w Polsce
  63. Grzegorz Tylec         Publikacja prasowa dotycząca sfery prywatności osoby duchownej
  64. Krzysztof Urbaniak Determinanty prawne, zwyczajowe i polityczne obsadzania urzędu sędziego Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych Ameryki
  65. Wiesław Wacławczyk          American Civil Liberties Union i Article 19 w obronie wolności słowa
  66. Tadeusz Wallas       Transformacja systemowa w Polsce w świetle ważniejszych społecznych oczekiwań artykułowanych przed jej rozpoczęciem 
  67. Sebastian Wojciechowski    U źródeł sukcesów „Państwa Islamskiego”
  68. Jacek Wojtaś Zur Rezeption der „Nikomachischen Ethik“ des Aristoteles in Polen von 13. bis 17. Jahrhundert
  69. Kazimierz Wolny-Zmorzyński       Kultura fotografii dziennikarskiej. Etyka czy sensacja
  70. Stanisław Wójcik      Protagoniści polskiej ekonomii społecznej XVIII i XIX wieku
  71. 71.  Zofia Zawadzka       Obligatoryjne przesłanki odmowy publikacji sprostowania

Notki biograficzne autorów

Konrad Dobija: Bezpieczeństwo powietrzne imprez masowych

DobijaISBN: 978-83-64447-78-5    /druk/

Stron – 210

Spis treści

WSTĘP 7

1.     KWESTIE TERMINOLOGICZNE 11

1.1.        Bezpieczeństwo i jego wymiar powietrzny.11

1.2.        Impreza masowa 15

1.3.        Statki powietrzne 20

2.      ZAGROŻENIA POWIETRZNE IMPREZ MASOWYCH 25

2.1.        Rodzaje zagrożeń 25

2.2.        Niezamierzone zagrożenia w ruchu lotniczym 29

2.3.        Terroryzm lotniczy, definiowanie i geneza
zjawiska. 40

2.4.        Narzędzia terroryzmu lotniczego. 52

2.5.        Uwarunkowania sytuacyjne. 68

2.6.        Obiekty osłony imprez masowych.. 72

3.     SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA  POWIETRZNEGO – PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ ŚWIATOWYCH 80

3.1.        Geneza tworzenia systemów  bezpieczeństwa  powietrznego  imprez masowych   80

3.2.        Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atenach (2004) 87

3.3.        Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Turynie (2006) 90

3.4.        Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA
EURO 2008 w Austrii i Szwajcarii 91

3.5.        Letnie Igrzyska Olimpijskie w Pekinie (2008) 94

3.6.        Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA
EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie. 95

3.7.        Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie (2012) 111

3.8.        Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Soczi (2014) 120

3.9.        Ocena sposobów organizacji systemów
bezpieczeństwa powietrznego imprez
masowych.. 123

4.     KONCEPCJE BUDOWANIA SYSTEMÓW BEZPIECZEŃSTWA POWIETRZNEGO   130

4.1.        Ograniczenia funkcjonujących systemów  bezpieczeństwa powietrznego  130

4.2.        Proponowane rozwiązania organizacyjne
i prawno-proceduralne. 146

4.3.        Nowe rozwiązania techniczne w służbie
bezpieczeństwa powietrznego. 156

ZAKOŃCZENIE 167

BIBLIOGRAFIA 169

WYKAZ ILUSTRACJI 176

WYKAZ TABEL 179

ZAŁĄCZNIKI 180

 

 

WSTĘP

Człowiek, będąc z natury jednostką społeczną, swoje podstawowe potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, szacunku, samorealizacji i rozwoju opiera na życiu w grupie. Również potrzeba wspólnego przeżywania
i uczestniczenia w wydarzeniach o randze symbolicznej, niejednokrotnie historycznej, stała się częścią jego bytu. Pierwotnie zgromadzenia ludzi miały zwykle charakter religijny, podczas których zebrani modląc się, oddawali cześć swoim bogom. Z czasem wymiar masowych zgromadzeń zaczął być również świecki. Ich początków upatruje się około 260 roku p.n.e., kiedy to w starożytnym Rzymie organizowano pierwsze pojedynki gladiatorów, przyciągające tłumy widzów. W Imperium Rzymskim walki gladiatorów były nie tylko rozrywką, ale miały również wymiar polityczny i służyły do zdobywania popularności wśród ludu. W następnych latach areny zmagań zaczęły się rozrastać, budowano amfiteatry przeznaczone specjalnie do walk gladiatorów, wśród których najsłynniejszym i jednocześnie największym był Amfiteatr Flawiuszów[1], mogący pomieścić nawet 50.000 widzów. Znaczący rozkwit masowych zgromadzeń ludności, celebrujących wspólnie wydarzenia sportowe, nastąpił kilkadziesiąt lat później w starożytnej Grecji. Rozgrywane od 776 roku p.n.e. igrzyska olimpijskie były prawdziwym świętem, dlatego na ich czas zawierano rozejmy i przerywano prace na roli. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym uatrakcyjnił się również wachlarz imprez masowych. Coraz częściej przed szeroką publicznością zaczęły być wystawiane sztuki teatralne, organizowane koncerty i pokazy, obchodzone święta regionalne i państwowe, następował również rozwój dyscyplin sportowych i widowisk im towarzyszących. Stopniowo największe imprezy zaczęły przybierać charakter cykliczny i na stałe wpisywać się w kalendarz wydarzeń regionalnych i światowych.

Niestety, miejsca, które pierwotnie gromadziły dużą liczbę ludzi spotykających się w celu uczczenia wydarzeń, świętowania lub po prostu spędzenia miłych chwil, z biegiem czasu zaczęły być również miejscami różnych, często niezwiązanych z wydarzeniami demonstracji, a w skrajnych przypadkach nawet obiektami ataków skierowanymi przeciwko ich uczestnikom. Osoby prywatne, a także organizacje separatystyczne[2], chcąc wpływać na decyzje i politykę państw coraz częściej dokonywały prób zakłócania imprez masowych. Ich najgroźniejszą formą stały się zamachy terrorystyczne. Jednym z pierwszych odnotowanych był zamach podczas olimpiady w Monachium w 1972 roku, w trakcie którego palestyńscy terroryści zabili wielu członków drużyny izraelskiej. W 1996 roku eksplozja bomby rurowej w Parku Olimpijskim w trakcie letnich igrzysk w Atlancie raniła ponad sto osób. Do niewielkich eksplozji dochodziło również w 2007 roku w pobliżu trasy 16. etapu Tour de France, przebiegającej częściowo przez terytorium Hiszpanii, a także w 2004 roku w Atenach, na kilka miesięcy przed rozpoczęciem letnich igrzysk olimpijskich. W 2008 roku władze Chin ogłosiły, że rozbiły zbrojną grupę islamskich terrorystów planującą ataki na hotele, w których mieli przebywać sportowcy, dziennikarze, a także politycy podczas igrzysk olimpijskich w Pekinie. Również ostatnie lata uwidoczniły dążenia terrorystów do przeprowadzania krwawych zamachów w ramach ważnych wydarzeń kulturalnych i imprez masowych. Były nimi wybuchy bomb podczas maratonu w Bostonie w 2013 roku i ataki bombowe w Wołgogradzie przeprowadzone przez ugrupowania, wzywające do bojkotu zimowych igrzysk olimpijskich w Soczi w 2014 roku. Należy zauważyć, że ta drastyczna demonstracja siły stała się jednym ze skuteczniejszych środków przekazu, który pozwalał ugrupowaniom terrorystycznym na przesłanie ich postulatów w praktyce do wszystkich społeczeństw i rządów na całym świecie.

Wraz z postępem cywilizacyjnym obserwowany zaczął być również rozwój narzędzi, jakimi posługiwali się terroryści. Początkowo była to broń biała, następnie broń palna i materiały wybuchowe, z czasem wysoko zaawansowane technicznie konstrukcje, często zdalnie sterowane. Terroryści zaczęli także sięgać po środki transportu publicznego, w tym różnego rodzaju statki powietrzne. Współcześnie ocenia się, że jednym z najbardziej drastycznych i zarazem spektakularnych sposobów ataku może być użycie konstrukcji lotniczych załogowych lub bezzałogowych jako kierowanych pocisków, których bezpośrednie uderzenie może spowodować olbrzymie zniszczenia i dużą liczbę ofiar na lądzie. Zakłada się także, że w pewnych scenariuszach ataków, statki powietrzne mogą być również wykorzystane jako narzędzie do przewożenia i zrzucania substancji chemicznych lub biologicznych. Na antycypację takich czarnych scenariuszy pozwalają nie tylko tragiczne wydarzenia z 11 września 2001 roku[3], ale również ostatnie, udaremnione próby zamachów terrorystycznych z wykorzystaniem samolotów pasażerskich w 2006 roku[4], jak również samolotów transportowych firm kurierskich UPS i FedEx w 2010 roku[5].

Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa imprez masowych jest również obecny rozwój ruchu lotniczego powodowany obniżeniem cen transportu powietrznego, dużą liczbą ośrodków oferujących szkolenia z zakresu pilotażu oraz niemal nieograniczonym dostępem do zakupu i najmu małogabarytowych statków powietrznych. Z tych względów, zagrożeń powietrznych imprez masowych upatrywać można nie tylko w ramach zamachów terrorystycznych, ale również w następstwie awarii statków powietrznych czy błędów pilotażowych.

Mając powyższe na uwadze organizatorzy dużych, międzynarodowych imprez masowych, planując zapewnienie bezpieczeństwa uczestników, coraz częściej zaczęli uwzględniać wymiar powietrzny. Niestety, wnioski z przeprowadzonych analiz funkcjonowania tych systemów wskazują, że były one często tworzone doraźnie, bez szczegółowego podziału zadań i określenia zakresu odpowiedzialności. Ich organizatorzy i wykonawcy nie posiadali wymaganego przeszkolenia oraz opracowanych procedur użycia systemów obronnych. Wielokrotnie zaangażowany potencjał opierał się wyłącznie na tym, który był wcześniej wykorzystywany w okresie pokoju do obrony granic powietrznych, nie uwzględniając odmienności i skali zagrożeń imprez masowych. Między innymi z tych powodów był on często niewystarczający, a jego ograniczenia przestrzenno-czasowe oraz brak koncepcji rozmieszczenia aktywnych środków walki powodował znaczące luki w osłonie obiektów. Bolączką większości tworzonych systemów bezpieczeństwa powietrznego imprez masowych były i są nadal niejasne uregulowania prawne w zakresie wykorzystania środków bojowych, problemy ze wskazaniem decydentów oraz ich uprawnień. Wciąż widoczny jest również powszechny brak świadomości przestrzegania zasad ograniczonego ruchu lotniczego w pobliżu miejsc organizowania imprez masowych oraz potrzeby zgłaszania różnego rodzaju pokazów, na przykład z użyciem środków pirotechnicznych, które mogą przyczyniać się do zakłóceń, a nawet katastrof
w ruchu lotniczym.

Zdiagnozowany obszar zagrożeń powietrznych, braki rozwiązań kompleksowych w przeciwdziałaniu im oraz potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa tak ważnym wydarzeniom, jakimi są imprezy masowe, skłoniły mnie do zajęcia się tą problematyką i zaprezentowania jej treści w niniejszej publikacji. Za główny cel, który postawiłem przed sobą, było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Jakie realne rozwiązania organizacyjne i funkcjonalne mogą usprawnić systemy bezpieczeństwa powietrznego imprez masowych w świetle współczesnych zagrożeń powietrznych? Charakter problemu, a w szczególności jego zakres i poziom złożoności uniemożliwiały udzielenie odpowiedzi wprost na powyższe pytanie. Postanowiłem zatem zdekomponować je na następujące problemy – pytania szczegółowe:

  • Jaką kategorią wydarzeń są imprezy masowe i dlaczego istnieje potrzeba zapewnienia im bezpieczeństwa w wymiarze powietrznym?
  • Jakich form zagrożeń powietrznych możemy spodziewać się w obliczu imprez masowych?
  • Jakie dotychczas stosowano rozwiązania bezpieczeństwa powietrznego imprez masowych w świetle doświadczeń światowych?
  • Jakie są ograniczenia współczesnych systemów bezpieczeństwa powietrznego i jakie mogą być rozwiązania usprawniające ich funkcjonowanie?

Odpowiedzi na powyższe pytania wypełniły treści niniejszej publikacji, którą ujęto w czterech rozdziałach. W pierwszym z nich zawarto interpretację najważniejszych kategorii pojęciowych, które występują w obrębie problemu głównego. W rozdziale tym opisano także uwarunkowania sytuacyjne, które determinują realizację przedsięwzięć bezpieczeństwa powietrznego. Rozdział drugi przedstawia wyniki badań dotyczące potencjalnych zagrożeń powietrznych, które mogą dotykać masowe imprezy sportowe. Dokonano tu analizy zagrożeń będących następstwem wypadków w ruchu lotniczym, jak
i tych które mogą być następstwem zamachów terrorystycznych z powietrza. Ponadto zidentyfikowano obiekty masowych imprez sportowych, które mogą być najbardziej narażone na ataki terrorystyczne z wykorzystaniem statków powietrznych. Scharakteryzowano także okresy, w których można przewidywać wystąpienie takich zagrożeń. W rozdziale trzecim dokonano przeglądu wybranych rozwiązań światowych w dziedzinie tworzenia systemów bezpieczeństwa powietrznego. Oparto je na studiach materiałów historycznych przedstawiających koncepcje systemów bezpieczeństwa powietrznego organizowanych w trakcie największych międzynarodowych imprez masowych. Zebrano tu doświadczenia między innymi z igrzysk olimpijskich
w: Atenach (2004), Turynie (2006), Pekinie (2010), Londynie (2012), Soczi (2014); Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w: Austrii i Szwajcarii (2008), Polsce i Ukrainie (2012), a także szczytów państw NATO, obchodów rocznic państwowych i innych wydarzeń o charakterze masowym. W rozdziale czwartym skupiono główny wysiłek na przedstawieniu ograniczeń współczesnych systemów bezpieczeństwa powietrznego w sytuacjach zagrożenia terroryzmem lotniczym. Zaproponowano także rozwiązania organizacyjne, prawno-proceduralne i techniczne, które mogą być wykorzystane w tworzeniu i funkcjonowaniu systemów bezpieczeństwa powietrznego. W zakończeniu przedstawione zostały moje refleksje na temat przeprowadzonych badań, odniosłem się także do stopnia osiągnięcia założonego celu i perspektyw kontynuowania procesu badawczego nad tą tematyką.

Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę, że przedstawione w niniejszej monografii dane, dotyczące sposobów organizowania systemów bezpieczeństwa imprez masowych zostały w całości oparte na materiałach jawnych, niejednokrotnie publikowanych w wysokonakładowych czasopismach, a także zamieszczonych na stronach internetowych, co czyni tę publikację dostępną dla szerokiego grona odbiorców. Ponadto wszelkie komentarze, spostrzeżenia oraz proponowane rozwiązania są poglądami moimi lub wybranych przeze mnie specjalistów i nie reprezentują stanowiska żadnej instytucji zajmującej się poruszaną problematyką.

 


[1] Amfiteatr w Rzymie wybudowany w latach 70. n.e., popularnie zwany Koloseum.

[2]  Organizacje, które manifestują swoją odrębność pod względem narodowym, politycznym, etnicznym lub religijnym. W skrajnych przypadkach ich działania mają charakter terrorystyczny, dlatego wiele z organizacji separatystycznych uważanych jest za organizacje terrorystyczne.

[3]  W atakach na Światowe Centrum Handlu (World Trade Center) i siedzibę Departamentu Obrony USA (Pentagon) zginęły 2752 osoby, w tym ponad 300 funkcjonariuszy służb miejskich, straży pożarnej i policji uczestniczących w akcji ratunkowej.

[4] 11 sierpnia 2006 roku brytyjskie służby wywiadowcze udaremniły działania kilkudziesięcioosobowej grupy terrorystów, którzy planowali porwać aż siedem samolotów lecących z lotniska Heathrow w Londynie. Jak ustalono, samoloty te miały uderzyć
w obiekty publiczne znajdujące się w jednych z największych miast Stanów Zjednoczonych i Kanady.

[5] 30 października 2010 w samolotach transportowych firm UPS i FedEx lecących do USA znaleziono materiały wybuchowe. Wykryto je dopiero podczas międzylądowania w Wielkiej Brytanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Materiały te wraz z zapalnikami ukryte były w przewożonych drukarkach komputerowych.

Gołda-Sobczak Maria

MGSW 2008 r. uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, specjalność polityka wyznaniowa. Jednocześnie, jako absolwentka studiów prawniczych (studiowała prawo jako drugi kierunek studiów), pracę magisterską napisała pod kierunkiem prof. dr hab. Tadeusza Gadkowskiego na Wydziale Prawa i Administracji UAM, przygotowała drugą pracę doktorską tym razem z zakresu prawa, którą pisała pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Marka Chmaja (UMW i Wydz. Prawa SWPS). Praca została przyjęta przez promotora, ale odłożyła termin obrony z uwagi na narodziny dzieci. Autorskie dociekania naukowe koncentrują się wokół problematyki polityki kulturalnej i państwa, wolności zgromadzeń, wolności sumienia i wyznania, praw człowieka, polityki wyznaniowej. Podejmuje także tematy dotyczące ochrony dzieł sztuki w Europejskim porządku polityczno-prawnym, a także wolności słowa.

W chwili obecnej realizuje podjęte przez siebie następujące tematy badawcze: mechanizmy ochrony praw człowieka w ramach ONZ – analiza systemowa; wybrane problemy ochrony praw człowieka w Europie i na świecie; kulturowo-prawne aspekty integracji europejskiej; rola organizacji międzynarodowych w procesie demokratyzacji państw z obszaru byłego Związku Radzieckiego (temat realizowany we współpracy z pracownikami Uniwersytetu Warszawskiego, pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Janusza W. Adamowskiego).

Publikacje:

1. Systemy relacji między państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi, w: „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, 2008, nr 1, Poznań, s. 61-110

2.Wolność sumienia i wyznania, jej gwarancje w systemie prawnym Rady Europy oraz orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu; w „Ius Novum,”, nr 3 2008, Warszawa 2008, s. 87-116

3.Wolność sumienia i wyznania w świetle najnowszych orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (współautor dr hab. Witold Sobczak), w: „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2009, nr 1 – 2, s. 137 – 157

4. The individual towards the rules of law, „Про Українське Право”, Число VI – VII, Київ 2011 – 2012, s. 360-385

5. Wolność sumienia i wyznania jako prawo człowieka, „Annales UMCS. Sectio K. Politologia” 2012, vol. 19 (1), s. 27-65.

6. Historical Truth and the Possibilities of its Normative Consequences, w:“Norm and Truth”, Edited by M. Piechowiak, Poznań 2008, s. 182-192

7. Dziennikarstwo śledcze w polskim systemie prawny, w: „Ukrainsko – Polskij Naukowyj Dialog w Umani”,  red. Igor Krywoszeja PBЦ Coфія, Umań 2009, s. 65 – 74

8. Problem wykluczenia etnicznego (współautor Witold Sobczak), w: „Prawa mniejszości narodowych”, red. T. Gardocka, Toruń 2010, s. 350-381

9.Problem wywozu dóbr kultury w świetle rozporządzeń Unii Europejskiej, (współautor W. Sobczak) w: „Prawna ochrona zabytków” red. T. Gardocka, Toruń 2010, s. 250-261

10. Dżihad i jego znaczenie w islamie, w: „Etyka w mediach” 2009, vol. 2, s. 124 – 132

11. Sytuacja prawna prokuratora w systemie politycznym państwa (współautor W.Sobczak), w: „Zawody prawnicze”, red., T. Gardocka, J. Sobczak Toruń 2010, s.206 – 222.

12. Prawo do wizerunku a wolność prasy (współautor W. Sobczak), w: Prawo, etyka czy rynek? „Zmiany w polskich mediach po 1989 roku”, red. K. Wolny – Zmorzyński, W.Furman, B. Nierenberg, J. Marszałek – Kawa, Toruń 2010, s. 80 – 109.

13.Prawo do informacji a utrwalanie wizerunku nagiej osoby bez jej zgody, w: Media – czwarta władza?, tom 2,  red., Maria Gołda – Sobczak, Witold Machura, Poznań Opole 2011, s.77-96.

14. Przekaz audiowizualny z rozprawy sądowej, w: „Wymiar sprawiedliwości a media”, red., G. Tylec, Warszawa-Opole 2012, s.153-170.

15. Freedom of Thought, Conscience, Religion in Ukraine in the Case Law of the ECHR. Attempt at an Analysis on the Example of the Case Svytao – Mykhaylivska Parafiya v. Ukraine (współautorzy W. Sobczak, K. Jędraszczyk), w: “Ukraina – Polska – Unia Europejska. Polityczny, gospodarczy i społeczno kulturalny wymiar współpracy”, red., K. Jędraszczyk, O. Krasiwski, W. Sobczak, Poznań 2012, s. 275 – 297.

16. Prawo do wizerunku w świetle poglądów judykatury (współautor W. Sobczak), „Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie”, red. W. Furman, K. Groń, J. Snopek, K. Wolny-Zmorzyński, Warszawa 2013, s. 219 – 244.

17. Prawo do ochrony środowiska jako prawo człowieka (współautor W. Sobczak ), „Wpływ standardów międzynarodowych na rozwój demokracji i ochronę praw człowieka”, t. 1, red. J. Jaskiernia, Warszawa 2013, s. 528 – 556.

18. Sytuacja prawna mniejszości polskiej na Litwie, w: „Obszar byłego ZSRR. Klęska demokracji czy transformacja”, red. S. Gardocki, Toruń 2013, s. 111-146.

19. Protection of the elderly people-european standards and the reality of Poland, w: „Old age-a public health challenge. Selected issues”, red. M. Zysnarska, Poznań 2014, s. 13-36.

20.Prawa ludzi w podeszlym wieku w systemie prawa Rady Europy i Unii Europejskiej, Themis Polska Nova 2013/NR2(5), s.128-151

21. Szkice o kulturze i środkach społecznego przekazu, Maria Gołda-Sobczak, Opole 2014

Dobija Konrad

Dobija — kopiaPpłk dr Konrad Dobija – absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie, Akademii Obrony Narodowej w Warszawie oraz Europejskiego Centrum Studiów nad Bezpieczeństwem im. George’a C. Marshalla w niemieckim Garmisch–Partenkirchen. Zajmował stanowiska dowódcze w
8 Koszalińskim Pułku Przeciwlotniczym, był pracownikiem naukowym Wydziału Lotnictwa i Obrony powietrznej, a następnie Wydziału Zarządzania i Dowodzenia Akademii Obrony Narodowej. Aktualnie służy w Sojuszniczym Dowództwie Sił Powietrznych NATO (HQ AIRCOM) w Ramstein (RFN). Jego działalność naukowa związana jest z szeroko rozumianą obronnością i bezpieczeństwem, a w szczególności teorią i praktyką użycia sił obrony przeciwlotniczej i lotnictwa wojskowego we współczesnych konfliktach zbrojnych oraz w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych.

Robert Grochowski: Komunikacja społeczno-symboliczna starożytnej Krety. Próba charakterystyki okresu minojskiego

Robert — kopiaISBN 978-83-64447-76-1 /druk/

Stron 240

Spis treści

Wstęp

Rozdział I.

Komunikowanie społeczne

1. Początki komunikowania i jego znaczenie

2. Definicje komunikowania

3. Specyfika wybranych modeli komunikacji społecznej

4. Przykładowe schematy komunikacyjne

 

Rozdział II.

Historia, kultura i sztuka starożytnej Krety

1. Historia starożytnej Krety

2. Znaczenie kultury minojskiej

3. Największe odkrycia starożytnej sztuki kreteńskiej

            3.1. Podstawowe założenia

            3.2. Architektura starożytnej Krety

            3.3. Malarstwo – freski minojskie

            3.4. Figury i posągi minojskie

            3.5. Inne formy sztuki minojskiej

4. Kult bogów i budownictwo sepulkralne

 

Rozdział III.

Semiotyczna analiza przekazu

1. Semiotyczna interakcja w procesie komunikacyjnym

2. Sens symboli ukrytych w obrazach rzeczywistości

3. Symbole komunikacyjne zawarte w kamieniach

 

Rozdział IV.

W perspektywie pisma

1. Pismo i znaki

2. Pismo minojskie

 

Rozdział V.

Psychologiczno–poznawcze aspekty procesów komunikacyjnych

1. Kody orientacji i emocje w procesie komunikacyjnym

2. Znaczenie komunikacyjne materiałów wizualnych i ich analiza metodologiczna

3. Analiza symboliczno–poznawcza wybranych dzieł rzemiosła, architektury i sztuki Krety minojskiej

 

Rozdział VI.

Wpływ minojskiej symboliki na walory komunikacyjne współczesnych Kreteńczyków

1. Problemy i hipotezy

2. Raport z badań

3. Wzory ankiet wykorzystanych w badaniu

 

Zakończenie

Bibliografia

Indeks nazwisk

——————————————————————————————-

Wstęp

Przez komunikację społeczną rozumie się zwykle przekazywanie informacji różnego typu. Proces ten odbywać się może za pomocą różnych przekaźników (ludzie, media) i w różny sposób. Tymi przekaźnikami i sposobami mogą być również symbole. Książka – Komunikacja społeczno–symboliczna starożytnej Krety. Próba charakterystyki okresu minojskiego ma pokazać, że już od dawien dawna komunikacja społeczna miała swoje miejsce w strukturach społecznych. Określenie ram chronologicznych książki –  od 3000 r. p.n.e. do 1200 r. p.n.e. oraz miejsca odniesienia podejmowanej problematyki –  Kreta, wynika ze spojrzenia na te elementy jako na strukturę tworzącą podwaliny naszej europejskiej cywilizacji i kultury oraz z chęci przedstawienia dowodów istnienia w tamtych czasach komunikacji społecznej i wpływu owej komunikacji na współczesnych Kreteńczyków. Poza tym, Kreta minojska to miejsce, w którym upatrywać należy podstaw naszej europejskiej komunikacji społecznej. Wszak to proces symbolicznego porozumiewania się (komunikowania) wywarł duży wpływ na europejskie państwa i narody, prowadząc przez wieki do ich rozwoju. Zmiany zachodzące w sposobie komunikowania się, w samych formach przekazywania informacji i tworzenia różnych typów relacji w ciągu tysiącleci, skłaniają do lepszego przyjrzenia się wzorom kulturowym i nie tylko, dawnych praktyk komunikacyjnych. Taki sposób spojrzenia na opisywaną problematykę daje cenne świadectwo dla antycznej wiedzy oraz stanowi ważną płaszczyznę dla zrozumienia istoty współczesnych sposobów komunikowania się i kodów kulturowych. Pozwala to na dokonanie analizy sposobów postrzegania przez tamtejsze społeczeństwo porozumiewania się oraz organizowania przekazywanych informacji. W tym celu potrzebna jednak wydaje się szczegółowa analiza poszczególnych technik i zwyczajów komunikacyjnych, co wymaga skoncentrowania się na sposobach przekazywania informacji różnego rodzaju, wśród których znajdują się: przekaz słowny, system pisma, przekaz niewerbalny, komunikacja odnosząca się do kultu zmarłych i pomieszczeń grzebalnych, czyli kontakt ludzi z bóstwami i związane z tym przejawy kultu jak również składania ofiar oraz przekaz za pomocą dzieł sztuki. Ważnym okazuje się również przeanalizowanie zastosowania środków komunikacyjnych dla różnych celów i odnoszących się do konkretnych aspektów.

Problematyka ta nie mogłaby być jednak podjęta bez oparcia jej na podstawach historyczno-kulturowych starożytnej Krety. Wyspa Kreta, czyli Κρήτη, to największa grecka wyspa i piąta co do wielkości wyspa Morza Śródziemnego. Mimo silnych więzi, jakie łączą Kretę z Grecją kontynentalną, wyspa ta cały czas zachowuje swój odrębny dialekt językowy oraz lokalne tradycje kulturowe i odrębną historię. O odrębności świadczy również to, że Kreteńczycy cały czas uważają się za lud wyspiarski o tej samej nazwie. Jeszcze do niedawna niewiele było wiadomo na temat starszej epoki kamienia na Krecie. Początkowe informacje okazywały się sporadyczne i niepewne. Dopiero późniejsze odkrycia pozwoliły ustalić, że pierwsi mieszkańcy pojawili się na południowych wybrzeżach wyspy już w dolnym paleolicie[1].

Z dotychczasowych badań wynika, że na przestrzeni wieków ludzie nauczyli się komunikować ze sobą za pomocą różnorodnych środków, począwszy od wyrazu twarzy, poprzez gesty oraz wydawane przez siebie dźwięki. Istniały i istnieją również bardziej wyszukane sposoby porozumiewania się między ludźmi. Aby nawiązać kontakt z drugim człowiekiem, zaczęto używać obrazu i muzyki. Następnie do tych celów zaczęto wykorzystywać pismo. Analizując problem komunikacji społecznej (symbolicznej) tak odległych czasów, warto na wstępie zaznaczyć, że mieszkańcy Krety zamieszkiwali basen Morza Śródziemnego i Morza Egejskiego. Grupy etniczne Kreteńczyków zaczęły osiedlać się w basenie Morza Śródziemnego od połowy epoki kamienia. Imigracja mniejszych grup etnicznych miała miejsce w różnych okresach począwszy od III w. p.n.e., co nie wpłynęło jednak w sposób istotny na powstanie i rozwój tamtejszej społeczności, a przede wszystkim walorów komunikacyjnych.

Na podstawie przeprowadzonych badań ustalono, że od początku drugiego tysiąclecia p.n.e. antropologiczny rozwój samych Kreteńczyków stanowił podwaliny współczesnej społeczności tej wyspy, a więc był charakterystyczny i niepowtarzalny dla tego typu ludów (społeczności). W ciągu ostatnich 30 lat wiele pochodzących z wykopalisk szkieletów, poprzez przeprowadzone badania naukowe, pozwoliło wnioskować o istnieniu tego samego genu społeczności prehistorycznej i współczesnej. Informacji o Minojczykach dostarczyć przede wszystkim mogą szkielety i czaszki, a z drugiej strony setki statuetek z kamienia, brązu i gliny, a także liczne naczynia i malowidła. Właśnie dzięki nim można wiernie odtworzyć pochodzenie i życie tamtejszego społeczeństwa. Minojczycy byli więc nie za wysokimi osobnikami, posiadali szerokie czaszki, prosty nos, gęste, kręcone, czarne włosy (czasami nosili warkocze) i brwi oraz smukłą talię. Ciała miały kształty atletyczne – muskularne, czyli szerokie ramiona i ręce. Kreteńczycy byli również szybcy i zwinni. Większość znalezionych danych odnosi się jednak do młodych mężczyzn, jak to w starożytnej sztuce bywało. Nawet współcześnie Kreteńczycy mają te same cechy, które posiadała minojska społeczność, od której się wywodzą. Ten antropologiczny typ człowieka nie zmienił się zatem znacząco w ciągu kilku tysięcy lat[2].

Mieszkańcy Krety to odmienny od innych naród – tak było i tak jest. Kreteńczycy we krwi mają wstręt do wszelkiego zewnętrznego przymusu, niezależnie od jego postaci. O analogii w odniesieniu do czasów starożytnych świadczy m.in. fakt, że ponad władzą państwową stawiana jest tradycyjna samokontrola społeczna i rodzinna, często o wiele skuteczniejsza. Jednak taka hierarchia wartości utrzymuje się na terenach wiejskich. Przemiany gospodarcze sprawiają, że w miastach zaznacza się stopniowe odchodzenie od tradycji. Poza tym, Kreteńczycy przejawiają dość stoickie podejście do życia. Nigdy im się nie spieszy, zawsze mają czas, by pogadać z sąsiadem. Jeśli powiedzą, że zrobią coś później, to wcale nie oznacza, że rzeczywiście zamierzają to zrobić. Pozostałością po czasach minionych może być również fakt, że kobiety na Krecie są dyskryminowane, takie przynajmniej wrażenie może odnieść postronny obserwator. Okazuje się jednak, że to one, tak samo jak w czasach obowiązującego matriarchatu, zazwyczaj decydują o budżecie domowym.

W dzisiejszych czasach człowiek wspomagany jest rozwiniętą techniką wymiany informacji. W przeszłości komunikacja nieod­zownie łączyła się ze znakami i mową oraz podróżowaniem, które napotykało na niedo­godności, takie jak góry, pustynie oraz woda. Sama mowa nie do końca sprawdziła się, gdyż, po pierwsze, pamięć ludz­ka bywa zawodna, po drugie, był to przekaz niedo­skonały i często zniekształcony, a po trzecie, wo­bec wielości języków na świecie, mało zrozumiały dla szerszej grupy odbiorców. W momencie wynalezienia pisma, przesyłanie informacji utrwalonych na specjalnych tabliczkach (glinianych) lub później na papierze stało się znacznie łatwiejsze. Zostało wszak wyeliminowane ryzyko zniekształcenia in­formacji – szum informacyjny. Rozwój komunikacji społecznej w owych archaicznych czasach dokonywał się przede wszystkim na terenach łatwo dostępnych, gdzie komunikacja międzyludzka nie była utrudniona, czyli wzdłuż rzek oraz nad brzegami oceanów i mórz.

Kreta jest największą wyspą Morza Egejskiego i należy do najciekawszych obszarów tego regionu. Podziw budzi jej oryginalna kultura zwana minojską – od legendarnego króla Minosa. W ciągu wielu tysiącleci tylko legendy i mity stanowiły podstawę wiedzy o przedgreckich mieszkańcach tej wyspy. Bardzo trudną rzecz stanowi jednak wydobycie z tych mitów prawdy historycznej, pomimo że badania filozoficzne i historyczne nad tą kwestią są bardzo rozległe. Legendarne opowieści o wspaniałościach, które się tam prawdopodobnie znajdowały, pomimo elementu baśniowości, zachęciły jednak już w XV w. podróżników do zlokalizowania tych osobliwości i ich opisania. Dopiero jednak odkrycia H. Schliemanna w XIX w. dokonane w Troi (Turcja) i Mykenach na Peloponezie doprowadziły na początku do poszerzenia wiedzy o dziejach Grecji lądowej przynajmniej o jedno tysiąclecie. Zaczęto więc badać dzieje Hellady jeszcze przed przybyciem Dorów. W odniesieniu do samej Krety to jeszcze w XIX w. życie tam oraz prowadzenie badań naukowych było utrudnione ze względu na okupację tego terenu przez Turcję. Wyzwolenie Krety spod panowania tureckiego w roku 1898 stworzyło korzystne warunki do eksploracji historii tej wyspy. Wykopaliska w ruinach pałaców, miast i osad, takich jak np. Knossos, Phaistos, Agia Triada czy Gournia odsłoniły niewyobrażalne bogactwo sztuki i rzemiosła, które okazały się odmienne od typowo greckich. Przełomu w badaniach starożytnej Krety dokonał sir A. Evans – angielski uczony, zgłębiając wiedzę na temat Krety w sposób wyjątkowy. Przeprowadzona przez niego rekonstrukcja pałacu w Knossos przyczyniła się do bardzo szybkiego rozpowszechnienia wiedzy o kulturze minojskiej, przedtem ignorowanej i pomijanej.

Hipotetycznie można przyjąć, że najstarsze ślady działalności ludzkiej na Krecie pochodzą z VII w. p.n.e., co powoduje, że zakwalifikować je należy do wczesnego okresu neolitycznego. Przybyła wówczas na Kretę ludność z Azji Mniejszej szybko zadomowiła się na wyspie. Doprowadziło to m.in. do zwiększonego zapotrzebowania na żywność. Początkowo za pomieszczenia mieszkalne służyły groty, które z czasem przeistoczyły się w miejsca kultu. Następnie zakładano osady, składające się z niewielkich domów. Gdy powstały osady, pojawiło się również rolnictwo i hodowla. Zaczęła wzrastać pozycja mężczyzny w życiu plemienia. Początkowo twórczość artystyczna była jednak słabo rozwinięta – istniało tylko skromne zdobnictwo naczyń ceramicznych i modelowanie idoli. Pod koniec neolitu nastąpił jednak rozwój i dojrzałość ekonomiczna, co umożliwiło unowocześnienie gospodarki. W okresie wczesnominojskim (od 3000 r. p.n.e.) powstawały na Krecie osady miejskie. Pierwsze budowle stawiane na wzór pałaców świadczyły o fakcie skupiania się władzy w pałacach oraz zróżnicowania się ludności. Wytwarzały się lokalne zwyczaje we wszystkich sferach życia społecznego. Warto zaznaczyć, że w okresie tym życie koncentrowało się przede wszystkim w części środkowo-północnej, środkowo-południowej oraz wschodnio-północnej i wschodnio-południowej wyspy. Cała zachodnia część Krety była prawie pusta, pomijając osady górskie. W III tysiącleciu p.n.e. narodził się nurt artystyczny nazywany dzisiaj minojskim. Nie był to jednak nurt zupełnie wyizolowany od innego świata. Kreta utrzymywała bowiem stałe kontakty z bliskimi i dalekimi obszarami, a przejmowanie nowych treści powodowało tylko wzbogacenie własnych osiągnięć we wszystkich dziedzinach. Utrzymywanie kontaktów nie powodowało też zmniejszenia zainteresowania własną kulturą i obyczajowością. Ludność Krety nadal uważnie obserwowała swój świat, fascynując się otoczeniem przepięknych krajobrazów i morza, szukając w tym wszystkim inspiracji dla własnej koncepcji życia. Należy zauważyć, że wszystkie dokonania Kreteńczyków wywarły mocny wpływ na przyszłą kulturę i ludność Grecji lądowej.

Opisując i analizując nieznaną historię komunikacji społecznej (symbolicznej) stwierdzić należy, że bardzo ryzykowne i trudne wydaje się poszukiwanie pewnych jej form na terenie Krety minojskiej. Udokumentowanie istnienia na świecie pierwszych form komunikacji należy do czynności niezmiernie pracochłonnych i trudnych. Wiadomym jednak jest, że każdy okres historyczny posiada swoją odrębną formę i definicję komunikowania społecznego, co związane jest z określonym signum temporis. Historia komunikacji nie miałaby jednak swojego początku, gdyby wyspa Morza Egejskiego została pominięta. Uwzględniając fakt, że kultura antyczna to matka współczesnej kultury europejskiej i częściowo pozaeuropejskiej, stwierdzić należy, że historia antyczna pozwala zrozumieć, czym jest historia sztuki, jakie są style architektoniczne, czym jest teatr, polityka oraz nauka. Dziedzictwo świata antycznego uwidacznia się w świecie współczesnym na niemal wszystkich poziomach życia i funkcjonowania społecznego. W tym to okresie pojawiła się właśnie starożytna Kreta jako państwo ze swoimi miastami. Życie mieszkańców tych osad i ośrodków miejskich związane było przede wszystkim z Morzem Egejskim i położonych na nim wyspach, które w późniejszym okresie stały się greckie. Warto wspomnieć, o czym będzie jeszcze mowa, że wyspa Kreta stanowiła łącznik pomiędzy greckimi poleis a Egiptem i Cyrenajką. Duża liczba portów morskich sprzyjała rozwojowi żeglugi i handlu, co zapewniało intensywną wymianę towarową. Całe życie ówczesnych mieszkańców koncentrowało się w miejscach publicznych. Znaleźć tam było można rządowe informacje zapisane na tabliczkach glinianych i obwieszczenia ryte w kamieniu. Tak bujny rozkwit Krety trwał aż do najazdu Rzymian i Turków. Starożytne budowle kreteńskie od dawna budziły podziw i fascynację. Próbowano odtworzyć wygląd dawnych obiektów na podstawie zachowanych pozostałości. Po wielu pozostały jednak gruzy, chociaż istnieją również takie, które zachowały się w dobrym stanie. Dzięki pracy wielu specjalistów można dzisiaj dowiedzieć się, jakie było ich przeznaczenie i kontynuować badania.

Gdy miasto Knossos stało się potęgą na Morzu Egejskim, bardzo mocno zaczęło rozwijać się pośrednictwo handlowe. Jego centrum stały się właśnie Knossos i Malia jako największe miasta Krety. Starożytny port w Lissos stanowił punkt tranzytowy na południowej Krecie, który łączył ją z państwami na południu oraz innymi kreteńskimi portami. Na Kretę przywożono przede wszystkim zboże, a eksportowano wyroby metalowe, ceramikę, broń i różne ozdoby. W Lissos znajdowały się zajazdy, gospody i punkty wymiany towarowej (faktorie). Takie położenie zbiegu dróg handlowych sprzyjało wzrostowi ekonomicznemu i pośrednictwu handlowemu. Jednostki monetarne, którymi były obce waluty lub sam towar, pełniły wówczas rolę podwójną. Z jednej strony służyły jako zapłata, a z drugiej stanowiły sam przedmiot handlu (lichwiarstwo). We wszystkich kreteńskich miastach funkcjonowali również drobni handlarze, sprzedawcy uliczni, roznosiciele, straganiarze i sklepikarze, czego dowodem były i są skupiska pomieszczeń handlowych spotykane we wszystkich większych osadach. Sklepikarze oraz rzemieślnicy stanowili większość mieszkańców miast. Do rozwoju handlu przyczyniały się również pałace, które posiadały swoje warsztaty rzemieślnicze i organizowały targi na uroczystościach kultowych. Najbardziej hucznie obchodzono kult „Matki Ziemi”, na który do Knossos zjeżdżali się ludzie z całej Krety. Wydaje się, że dawało to możliwość prezentowania i zachwalania swoich towarów i usług, stanowiąc pewne formy komunikacji.

To właśnie na Krecie w mieście Gortyna pojawiły się pierwsze normy prawne regulujące stosunki cywilne i polityczno-ekonomiczne. Wydaje się, że normy te obowiązywały na zasadzie porozumień dwóch stron. Wyprzedzając czas o parę okresów historycznym można by hipotetycznie założyć, że tworzyły one isopoliteie dotyczącą więzów przyjaźni oraz symbola w zakresie umów handlowych i różnych typów transakcji. W połowie okresu wczesnominojskiego (ok. 2800 r. p.n.e.) w pałacu w Knossos odbywały się już ceremonie ku czci wyznawanych bóstw. Malowidła ścienne oraz płaskorzeźby na murach pałacu przedstawiały cały kult ofiarny – składanie owoców, mięsa, skór itp., co nazwać można komunikacją społeczno-symboliczną nawołującą i przypominającą o istnieniu tego kultu. Posągi odnosiły się do różnych kultów, natomiast malowidła i płaskorzeźby informowały o tym, co się działo lub będzie działo – były to swego rodzaju obwieszczenia. Bardzo często, co można zauważyć również na pozostałościach z tamtych czasów, przekazy o charakterze informacyjnym umieszczane były na wazach i kamieniach. Wyryte w kamieniach znaki funkcjonowały na zasadzie współczesnych ogłoszeń. Przykładem tego mogą być informacje dotyczące samych przedstawień kultowych i zasobów magazynowych pałaców minojskich. Wiele kamiennych ogłoszeń i reliefów zostało zasypanych lub zginęło niepowtarzalnie w mrokach dziejów. Jednak niektóre oparły się działaniu czasu.

Większość znalezionych na Krecie przedmiotów wykonano z miedzi, brązu, kamienia i gliny. Takie miasta jak Agia Triada, Phaistos, Malia, Gournia, Zakros, Gortyna oraz Knossos pozwalają na stwierdzenie, że kultura tych obszarów nie była jednolita, ale za to bardzo rozwinięta. Państwo kreteńskie nazwać można talassokracją, czyli potęgą morską, co miało duży wpływ na wymianę towarową. Kreteńczycy wykazywali zamiłowanie do handlu, który, jak wskazuje ilość odkrytych przedmiotów, stanowił ważne źródło dochodu.

Już w III i II tysiącleciu p.n.e. Kreta przeżywała swój rozkwit kulturowo-gospodarczy. Zaznaczyć należy, co zostało już wspomniane, że kobieta na tamtych terenach odgrywała ważną rolę. Do kobiet należało uprawianie roli, garncarstwo, tkactwo oraz funkcje kultowe. W miarę rozwoju techniki system matriarchalny przekształcił się w patriarchalny, który z kolei przekształcił się w struktury państwowotwórcze. To właśnie na Krecie pojawiło się jako pierwsze państwo[3].

Przyjąć należy, że powstanie pisma na Krecie związane było z rozwojem działalności kupieckiej i komunikacją społeczną. W licznych wykopaliskach znaleziono płytki gliniane, kamienne oraz gliniane odciski pieczętne, na których widać pismo różnego rodzaju. Za najstarsze uznawane jest pismo obrazkowe, podobne do hieroglifów, tzw. piktograficzne. Nowsze pismo to pismo linearne dzielone na dwa rodzaje – A i B, będące kombinacją linii. Na tabliczkach z pismem linearnym B wyryto nazwy zawodów, typy naczyń, wyposażenie wojownika itp. Dużo kontrowersji budzi nadal dysk z Phaistos (XVII w. p.n.e.). Przedmiot ten dowodzi, że już w okresie egejskim znano czcionkę w postaci stempli, które odciskano w glinie. Daje to możliwość przypuszczenia, że znajdujące się na nim znaki oznaczać mogły również pewnego rodzaju informacje prospołeczne, a więc były aktem komunikacyjnym. Sztuka, handel i związana z nim komunikacja lądowa, a przede wszystkim morska oraz pismo, to podstawowe elementy kultury egejskiej, na podstawie której rozwoju i poziomu dociekać można istnienia rożnego rodzaju form komunikacji. Istnienie tego typu napisów pojawić się mogło dopiero w II tysiącleciu p.n.e., kiedy Kreta przeżywała swój dynamiczny i szybki rozwój, chociaż umiejętność czytania i pisania stanowiła rodzaj kompetencji niemal magicznych. Jednak wtedy właśnie w licznych zakładach rzemieślniczych, mieszczących się w większości w pałacu w Knossos, powstawały wazy fajansowe, puchary, wyroby dekoracyjne, biżuteria wykonywana ze szlachetnych materiałów i z doskonałą, jak na tamte czasy, precyzją. Pałac ten słynął również z wysokiego komfortu, ponieważ znajdowała się tam kanalizacja, wodociągi, łazienki z syfonami, wannami, a nawet wentylacja. Tamtejsi malarze-artyści, przedstawiali w swych dziełach to wszystko, co działo się w pałacu. Wizerunki te świadczyć mogły o charakterze informacyjnym danego dzieła, które przedstawiało uczty, tańce, zapasy i walki na pięści oraz sylwetki ówczesnych osobistości i bóstw. Można stwierdzić, że malowidła i reliefy wyrażały ówczesne pojmowanie istoty życia i namawiały do określonego stylu życia, tak jak to czynią współczesne przekazy komunikacyjne, zarówno prospołeczne, jak i typowo polityczne. Wytwórnia pałacowa w Knossos wysyłała najlepsze wyroby za granicę. Na terenie Krety spotkać można wykopane gliniane klocki, które prawdopodobnie stanowiły informację zapisaną pismem piktograficznych, którego nie udało się w całości odszyfrować. Wszystkie te znaleziska są źródłami do poznania dziejów różnych dziedzin życia i kultury świata egejskiego. Odkryte i rozszyfrowane tabliczki gliniane z pismem linearnym B, dotyczyły przede wszystkim technik gospodarczych i stosunków społeczno-prawnych. Jednak wielość źródeł ikonograficznych przedstawianych na gemmach, pierścieniach, malowidłach ściennych, naczyniach kamiennych i innych przedmiotach świadczyć może o fakcie, że rzemiosło i działalność artystyczna były dobrze rozwinięte i potrzebowały rynków zbytu. To samo dotyczyło produkcji rolnej. Kreta słynęła na świecie z produkcji oliwy, wina oraz miodu. Wywożone za granicę kreteńskie wyroby musiały znaleźć nabywców. Stąd hipotetycznie założyć można, że w okresie tym pojawiła się pierwsza forma kreteńskiej komunikacji w postaci nawoływania i kamiennych napisów. Odwiedzające Kretę inne ludy również mogły poznawać tamtejsze zwyczaje i produkty, poprzez pierwotne formy komunikacji, co związane było z licznymi osadami typowo kulturowymi i handlowymi, w których mieściły się pałace, a na ulicach stały stragany, natomiast w fasadach domów mieściły się sklepy (np. Agia Triada). Sprzedawano tam i wyrabiano: farby, odzież, obuwie, parasolki, kapelusze, bramy, meble, sznury, wanny łazienkowe, lampy, kadzielnice, rury wodociągowe, larnaksy (sarkofagi), piły do cięcia bloków kamiennych, rytony, czarki, dzbanki o przeznaczeniu kultowym i domowym, pyxidy (puszki), noże, brzytwy, kotły i misy z brązu oraz miedzi, broń, tarcze, skórzane fartuchy, wozy bojowe, pitosy (beczki gliniane) oraz opium. Jak można przypuszczać, w okresie minojskim handel na Krecie znajdował się w fazie rozkwitu. Dotyczyło to również eksportu do innych krajów, w których znaleźć można dzisiaj sprowadzane z Krety wyroby. Kupcy minojscy za pomocą pieczęci oznaczali i zabezpieczali swoje towary wysyłane do innych krajów, co jest również dowodem na to, że istniał określony znak firmowy, odróżniający produkcję kreteńską od innej[4]. Przypuszczać również należy, że symbole wyryte na ciosach kamiennych używanych w budownictwie, miały związek z warsztatami kamieniarskimi, w których zostały obrobione. Kolejny dowód na rozwój komunikacji społecznej, w tym przypadku „międzynarodowej”, stanowiły faktorie handlowe Kreteńczyków na wyspie Melos. O istnieniu rozwiniętego rzemiosła i sztuki świadczyły również grobowce, do których wraz ze zmarłym składano przedmioty mu najbliższe, na daleką drogę w zaświaty. Brak trwałych symboli istnienia tamtejszej komunikacji społecznej związany jest zapewne z licznymi najazdami na tamte tereny oraz wybuchem wulkanu na wyspie Thira (obecnie Santoryn), które to nieszczęścia doprowadzić mogły do zniszczenia wielu cennych zabytków. Spuścizna ta jednak do końca nie zginęła, tylko – dosłownie – zapadła się pod ziemię i czeka na nowe odkrycia.

Niektóre formy wskazujące na istnienie antycznej komunikacji nazwać byłoby można prokultowymi. W dzisiejszych czasach określenie takie, oczywiście, nie istnieje w świecie komunikologów, ale odnosząc się do czasów egejskich uznać je można za trafne. Na formach tych nie znajdują się ewidentne zachęty do przeczytania, ale biorąc pod uwagę tamte czasy, uznać je można za przekaz komunikacyjny, w którym w licznych przypadkach zachodziła nawet interakcja. Kolejną przesłanką, wskazującą na istnienie przekazu informacyjno-komunikacyjnego na tym terenie, mogło być dobrze rozwinięte rzemiosło krawieckie, którego wysoki poziom spowodował, że ubiór minojski miał więcej wspólnego z europejską modą czasów późniejszych niż surową linią dorycką. Różne znaczenia miała również symbolika przedstawianych postaci i przedmiotów. Przedstawianego na naczyniach i ściennych malowidłach byka utożsamiano z płodnością i urodzajem. Byk na Krecie funkcjonował jako zwierzę kultowe, z którego składano ofiary bogom. Jego wizerunek odnieść można jednak do współczesnego wyeksponowania np. serca, które wszystkim kojarzyć się będzie z miłością i uczuciem. Oczywiście byk i serce posiadają zupełnie inne znaczenie, ale ich częste uwidocznianie staje się pewnym symbolem, co zauważyć można we współczesnej komunikacji międzyludzkiej.

Brak większej liczby dowodów na istnienie komunikacji w tamtych zamierzchłych czasach, wynikać może z braku zainteresowania tym zjawiskiem, zarówno antycznej ludności, jak i współczesnych badaczy. Związane to może być z innymi przedmiotami i budowlami, które stanowią epicentrum odkryć, a przez to uważane są za ważniejsze. Pytań pojawia się więcej niż odpowiedzi. Nie oznacza to jednak, że odpowiednie formy komunikacji nie istniały na tych ziemiach w ogóle. Wiele odkryć wskazuje, że dużo z nich powstało właśnie tam. Najważniejsze w tych rozważaniach są: obserwacja, poszukiwanie i analiza, gdyż – jak to stwierdził Sokrates i Platon –  prawdę poznać można tylko poprzez rozum.

Książka ta, dotycząca problematyki komunikacyjnej tej starożytnej wyspy, powstała m.in. w oparciu o badania znawców przedmiotu, takich jak: R. L. Beaumont, St. Xanthoudides, J. Wolski, A. L. Strauss, W. S. Siergiejew, B. Rutkowski, P. Ricoeur, L. Press, J. D. S. Pendlebury, K. Obuchowski, G. Mensching, K. Majewski, G. Kranz, A. Kłosowska, F. Jacoby, T. Hawkes, P. Guiraud, D. Fimen, M. Eliade, U. Eco, J. Chadwick, H. Boyd-Hawes, B. E. Williams, J. Berger, P. Attallah, E. Aronson, J. Amstutz, T. Goban-Klas, J. Clottes, J. K. Kozłowski, J. Gąssowski, Z. Krzak, H. von den Boom, A. P. Kowalski, M. Kwapiński, J. Skoczylas, M. Żyromski, T. Wujewski, D. Forstner, G.P. Stone, H. A. Farberman, H. Blumer, E. Hałas, B. Harrell, C. Gibson, M. Lurker, J. Amstutz, H. Kessler, M. Vereno, M. Lurker, A. Evans i in. oraz własne badania autora prowadzone na terenie Krety od roku 2009, jak również na podstawie obserwacji i wyników konfrontacji z wynikami badań wybitnych uczonych. Jej napisanie nie byłoby możliwe bez oparcia się na podstawach merytorycznych dzieł znanych specjalistów z zakresu archeologii, antropologii, filozofii, historii, sztuki, psychologii, językoznawstwa i komunikacji społecznej. Zadziwiający w tej kwestii stał się fakt, że w przypadku archeologii, antropologii i sztuki wiele niezbędnych informacji i dowodów wykorzystanych przy analizie oraz interpretacji podejmowanych problemów, pochodzi z materiałów, które powstały na początku ubiegłego stulecia i do dzisiaj służą jako analityczne podstawy dotyczące tamtych czasów i obszarów.

W pracy wykorzystane zostały następujące metody badawcze: obserwacja, analiza, interpretacja, sondaż. Pozwoliło to na interdyscyplinarne podejście do problemu. Na podstawie zagadnień z zakresy komunikacji społecznej, historii, filozofii, sztuki, językoznawstwa, archeologii, semiotyki, psychologii oraz zgromadzonych materiałów ikonograficznych stworzyć można było podstawy do omawianego problemu, a następnie wyciągnąć wnioski. Praca więc, w niektórych jej częściach, oparta została na metodologii Leopolda von Ranke[5], który uważał i twierdził, że badanie jest nierozerwalnie związane z przedstawianiem faktów, co powoduje wydobywanie nowych informacji na dany temat.

Narzędziami badawczymi w tym przypadku stały się: schemat oraz kwestionariusz ankiety, która pozwoliła na zastosowanie metody skalowania (skala Likerta), polegającej na przypisaniu cechy badanego obiektu do określonego stopnia skali (skala pięciostopniowa) oraz na ocenie określonej cechy obiektu za pomocą skali, w której poddane badaniu zostały stopnie natężenia badanej cechy i jej oddziaływania. Badania za pomocą skalowania polegały więc na gromadzeniu obiektywnych opinii grupy ludzi (100 osób), reprezentatywnej dla określonej populacji, a następnie na ich przeanalizowaniu. Hipotetyczne założenia, wynikające z postawionych problemów badawczych, zmieszczone i rozstrzygnięte zostały w ostatnim rozdziale książki. Przytoczyć w tym miejscu jednak należy same hipotezy.

Hipotetycznie założono więc, że:

1. Związek dzieł sztuki i przedmiotów oraz procesów komunikacyjnych dotyczył w zamierzchłych czasach zawartych w nich znaków i oznaczeń w postaci symboli, ikon itp.

2. Symbolika zawarta w tych wizualnych obrazach pełniła wśród społeczeństwa rolę przewodnika. Jej wpływy uwidoczniały się przede wszystkim w kultowych rytuałach, strojach i ogólnie, w stosunkach międzyludzkich.

3. Symboliczne znaki komunikowały władzę, bóstwa, kapłaństwo, stosunki międzyludzkie, przyrodę, sztukę, architekturę, ale również wymianę handlową.

4. Wiele z tych symbolicznych znaków wykorzystywanych jest obecnie na Krecie pod różnego rodzaju postaciami i w różnych miejscach.

Praca składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym – Komunikowanie społeczne – omówiono teoretyczne zagadnienia komunikacji oraz ich specyfikę, prezentując również wybrane schematy komunikacyjne. W kolejnym drugim rozdziale – Historia, kultura i sztuka starożytnej Krety – opisano dzieje starożytnej Krety oraz dokonano charakterystyki kultury minojskiej. W rozdziale tym nie zabrakło również opisu sztuki minojskiej. Trzeci rozdział pracy – Semiotyczna analiza przekazu – zawiera opis i omówienie sensu i symboliki komunikacji w nawiązaniu do symbolicznej interakcji. Rozdział czwarty – W perspektywie pisma – dotyczy językowych uwarunkowań podejmowanej problematyki. Podjęto w nim próbę opisania i przeanalizowania podejmowanych problemów z uwzględnieniem pisma minojskiego oraz próbę przedstawienia i przeanalizowania zagadnień, odnoszących się do samego pisma i znaków. Kolejny piąty rozdział – Psychologiczno-poznawcze aspekty procesów komunikacyjnych – dotyczy kodów orientacji i emocji w procesie komunikacyjnym oraz analizy metodologicznej materiałów wizualnych. Znajduje się w nim również analiza symboliczno-poznawcza sztuki minojskiej. Ostatni szósty rozdział – Wpływ minojskiej symboliki na walory komunikacyjne współczesnych Kreteńczyków – jest częścią pracy stricte badawczą, w której zaprezentowane zostały problemy i hipotezy oraz wyniki badań dotyczące wpływu minojskiej symboliki na współczesnych Kreteńczyków. Całość książki dopełniona została materiałem ikonograficznym, którego zadaniem jest przybliżenie omawianych problemów.

Należy również zaznaczyć, że praca nie powstałaby bez pomocy i wsparcia takich znawców przedmiotu jak: prof. S. Gruszewska, prof. R. Kowalczyk, prof. G. Łukomski, prof. M. Szczot, którym bardzo dziękuję za uwagi merytoryczne i techniczne przy pisaniu książki.


[1] A. Vassilakis, Minoisches Kreta. Vom Mythos zur Geschichte, Athen 2001, s. 15.

[2] Ibidem, s. 29.

[3] K. Majewski, Knossos i Mykeny. U kolebki cywilizacji europejskiej, Wrocław-Warszawa 1948, s. 7-19.

[4] Gliniane odciski pieczęci na towarach, znaleźć można w dużej ilości w miejscowości Zakros na wschodniej Krecie.

[5] L. von Ranke, Geschichte der romanischen und germanischen Völker von 1494 bis 1514, Leipzig 1984, s. VIII.

Okładki w klimatach greckich do książki Roberta Grochowskiego

Komunikacja społeczno-symboliczna starożytnej Krety. Próba charakterystyki okresu minojskiego - to tytuł publikacji autorstwa Roberta Grochowskiego. Autor przeprowadził badania do swojej pracy w Grecji, jego autorstwa są też wszystkie fotografie zamieszczone w książce.

A oto projekty okładek ze Studia Graficznego SILVA RERUM, wykonane w programie graficznym Ilustrator. Przegląd otwierają projekty wstępne, a kolejne stanowią warianty wybranej wersji.

R.G 1R.G.2R.G.3R.G.4R.G.5R.G.5aR.G.5bR.G. 5c

Prace przygotowawcze do pozycji „Przypadki kryminalne. Rola współpracy interdyscyplinarnej w badaniu ciemnej liczby przestępstw”, Joanna Stojer-Polańska (red.)

W naszych zapowiedziach znajduje się pozycja pt.

Przypadki kryminalne. Rola współpracy interdyscyplinarnej w badaniu ciemnej liczby przestępstw, Joanna Stojer-Polańska (red.)

Publikacja ta jest obecnie /maj 2016/ na etapie wstępnych opracowań. Przygotowaliśmy robocze wersje projektów okładek.

Część projektów powstała w programie InDesigne.

Kliknij na link - J, Stojer – Przypadki – okładki

Kolejne wersje opracowano korzystając z programu Ilustrator, który oferuje inne możliwości graficzne.

Kliknij na link - J. Stojer – Przypadki – okładka II

Czy któraś z obecnych okładek roboczych okaże się tą zwycięską? Ta decyzja zawsze należy do Autora/Redaktora tomu.

Przypadki kryminalne. Rola współpracy interdyscyplinarnej w badaniu ciemnej liczby przestępstw, Joanna Stojer-Polańska (red.)

ciemna - przód

 

ISBN 978-83-64447-85-3 /druk/

cena 67,00 zł

 

 

 

Plik demo do pobrania - Ciemna liczba v6 demo

Autor ilustracji i grafik zawartych w publikacji: Dariusz Piekarski

Interdyscyplinarne wykorzystanie możliwości nauk sądowych, zaginięcia. Zdarzenia skomplikowane – wielość wersji śledczych. To wszystko stanowi treść tej fascynującej pozycji kryminalistycznej, której scenariusz napisało samo życie, wszystkie bowiem opisywane i analizowane przypadki kryminalne są prawdziwe.

Spis treści

Rozdz. 1. Zaginięcia – ciemna liczba zdarzeń kryminalnych

  1. Ślady osób zaginionych – Joanna Stojer-Polańska, Sylwia Kaczan, Joanna Pulit, Bogdan Michalec
  2. Wiem, że nazywam się Steven…, czyli o systemie poszukiwania dzieci zaginionych – Aleksandra Wentkowska
  3. Zaginięcia kryminalne -Sylwia Kaczan
  4. Różne oblicza ciemnej liczby zabójstw – Danuta Piniewska, Bogdan Michalec, Joanna Stojer-Polańska
  5. Zbrodnie (nie)doskonałe– Ewa Wach
  6. Śmiertelna cisza. Ślady w podwodnym świecie – Maciej Rokus

 

Rozdz. 2. Interdyscyplinarne wykorzystanie możliwości nauk sądowych

  1. Spalić dowód, czyli o kryminalistyce okiem strażaka – Artur Luzar
  2. Jaki jest? Gdzie jest? – o użyteczności psychologii w poszukiwaniu osób zaginionych – Sylwia Kaczan
  3. Przypadek dewiacji sadomasochistycznej ilustrujący nietypowe zachowania seksualne w aspekcie kryminalistycznym, prawnym oraz medyczno-sądowym. Joanna Stojer-Polańska, Filip Bolechała, Justyna Oettingen
  4. Psychopatia i sadyzm seksualny jako kluczowe determinanty zachowań seksualnych sprzecznych z prawem. Analiza problematyki w oparciu o studium przypadku. Justyna Oettingen, Karolina Trojanowska
  5. Samodziałowa broń palna wykonana w więzieniu, użyta przy próbie ucieczki – Tomasz Konopka, Katarzyna Jasińska, Nadja Sajuk, Maciej Dorotniak, Grzegorz Słota ucieczka z Zakładu Karnego z Wadowic

 

Rozdz. 3. Zdarzenia skomplikowane – wielość wersji śledczych

  1. Samobójstwo poagresyjne – studium przypadku, Olga Kocaj
  2. Wnioskowanie o przebiegu zdarzenia na podstawie ujawnionych śladów linii papilarnych na nożu – Władysław Wojtyczka
  3. Po nitce do kłębka, czyli sposoby wykrywania przestępstw – Artur Kasicki
  4.  Dopełnienie obowiązku służbowego przez funkcjonariusza policji. Skomplikowane losy sprawy. Studium przypadku – Anna Ruchała

Joanna Stojer-Polańska: Kryminalistyka w mediach. Wpływ seriali kryminalnych na postępowanie karne

J. Stojer okładka całośćISBN 978-83-64447-13-6 /druk/

ISBN 978-83-64447-15-0  /e-book/

Stron 350

 

 

Przykładowe linki:

Szanowni Czytelnicy!

Jestem kryminalistykiem i pasjonuje mnie świat śladów kryminalistycznych. A że śladem może być praktycznie wszystko, na brak przedmiotu badań trudno mi narzekać. Sam proces badania śladów został zaś w ciągu ostatnich kilku bardzo intensywnie spopularyzowany poprzez seriale kryminalne. Seriale, które pokazują pracę w laboratorium kryminalistycznym oraz służbę w Policji, cieszą się nieustannie wysoką oglądalnością. Tym samym wielu widzów, jeśli pasjonuje ich proces badania śladów, odnajduje się w roli techników kryminalistyki lub też w roli detektywów rozwiązujących zagadki kryminalne, o ile wolą wysiłek intelektualny nad rozpracowywaniem motywacji przestępcy. Próba odgadnięcia zakończenia, czyli tworzenie wersji śledczych, jest ulubionym zajęciem wielu oglądających, jak również czytelników kryminałów.

Zupełnie inaczej sprawy te wyglądają w przypadku osób, które naprawdę pracują przy sprawach kryminalnych. Mam tutaj na myśli policjantów, biegłych sądowych, prokuratorów. Jeśli już oglądają filmy i seriale, to po to, by policzyć ilość błędnego ujawniania śladów czy fałszywego zastosowania wybranej metody, a także w celu zdemaskowania uproszczeń i przekłamań. Albo oglądają podobne produkcje, bo chcą wiedzieć, jakie informacje o śladach ma przeciętny obywatel. Lub też jak potencjalny przestępca może się zainspirować filmem. Informacja ta może okazać się istotna, gdy taki obywatel popełni przestępstwo. O tym właśnie piszę w książce, czyli o plusach i minusach popularności seriali kryminalnych, a także o oddziaływaniu mediów na postrzeganie kryminalistyki i dowodów naukowych.

Moja ciekawość i pasja do wyjaśniania nietypowych zdarzeń kryminalnych oraz podejście charakteryzujące się szerokim rozumieniem śladów, przyczyniły się do wyboru tematu mojej pracy doktorskiej. Bardzo interesuje mnie, w jaki sposób obrazy z seriali wpływają na nasze postrzeganie zadań kryminalistyki oraz pracy Policji. O tym także piszę w książce. Niniejsze wydanie jest oparte na obronionej w 2012 roku na Wydziale Prawa i Administracji UJ rozprawie doktorskiej przygotowanej pod kierunkiem Prof. Józefa Wójcikiewicza.

W pracy naukowej najbardziej fascynują mnie przestępstwa z tzw. ciemniej liczby, czyli te niewykryte. Zupełnie inaczej niż w serialach, gdzie wykryte zostaje praktycznie każde zdarzenie kryminalne. Zwykle także przestępca zostaje ukarany i świat znowu staje się sprawiedliwym. Z tym że seriale są o bardzo poważnych przestępstwach, jak zabójstwa czy porwania, bo nic tak nie przyciąga naszej uwagi, jak tajemnica. O tym także przeczytają Państwo na kolejnych stronach, czyli jak to jest z tą wykrywalnością oraz skutecznością działań służb mundurowych. Będzie także o tym, jak analizować statystyki przestępczości, zarówno w serialach, jak w rzeczywistości.

Moją pasja jest popularyzacja kryminalistyki. Na co dzień prowadzę wykłady dla studentów zachęcając ich do zgłębiania nauk, jakimi są kryminalistyka i kryminologia. Prowadzą także warsztaty kryminalistyczne dla dzieci, razem rozwiązujemy zagadki kryminalne. Od czasu do czasu mam przyjemność współpracować z funkcjonariuszami służb mundurowych, przy tej okazji wymieniamy się doświadczeniami. Liczę na to, że również Czytelników tej publikacji zachęcę do rozważania roli kryminalistyki w zwalczaniu przestępczości, a także do zrozumienia niezwykłego oddziaływania seriali kryminalnych na postrzeganie dowodów naukowych.

Joanna Stojer-Polańska

 

Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Józefa Wójcikiewicza

Spis treści

Spis treści 3

Cel pracy i metody badań. 6

Rozdział 1. Dowód naukowy. 14

1.1. Pojęcie dowodu. 14

1.2. Charakter kryminalistycznego dowodu naukowego. 16

1.3. Dowody naukowe w orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów apelacyjnych. 20

1.4. Znaczenie dowodów naukowych dla realizacji zasad procesowych. 23

1.4.1. Zasada prawdy materialnej a dowody naukowe. 24

1.4.2. Zasada swobodnej oceny dowodów a dowody naukowe. 27

1.4.3. Zasada obiektywizmu a dowody naukowe. 37

1.4.4. Zasada współdziałania ze społeczeństwem a dowody naukowe. 39

1.5. Prawo dowodowe w systemie common law.. 43

1.6. Dowody naukowe a dynamiczny rozwój nauki i techniki 47

Rozdział 2. Postrzeganie dowodów naukowych przez wybranych uczestników postępowania karnego  51

2.1. Wybrane badania zagraniczne – postrzeganie dowodów naukowych przez sędziów       i przysięgłych  51

2.2. Badania polskie – postrzeganie dowodów naukowych przez sędziów.. 54

2.3. Badania własne – postrzeganie dowodów naukowych przez sędziów, ławników, prokuratorów, policjantów, biegłych oraz laików.. 57

2.3.1. Postrzeganie dowodów naukowych przez sędziów, ławników, biegłych, prokuratorów i policjantów.. 59

2.3.2. Postrzeganie dowodów naukowych przez laików.. 84

Rozdział 3. Wpływ telewizji na postrzeganie dowodów naukowych. 92

3.1. Wszechobecność mediów.. 92

3.2. Wpływ mediów na postrzeganie rzeczywistości 96

3.3. Kryminologiczne aspekty oddziaływania mediów.. 107

3.4. Oddziaływanie seriali kryminalnych – wyniki badań własnych. 112

3.4.1. Oglądalność i ocena seriali kryminalnych. 119

3.4.2. Ocena i porównanie wybranych seriali kryminalnych. 122

Rozdział 4. Prezentacja dowodów naukowych w mediach. 133

4.1. Nieprawdopodobne. Możliwe. Prawdziwe. 133

4.2. Prosty świat telewizji a skomplikowana rzeczywistość kryminalistyczna – stymulacja oczekiwań  134

4.2.1. Wybrane dziedziny „serialowej kryminalistyki”. 138

4.2.2. Wybrane zagadnienia „serialowej kryminalistyki”. 156

4.3. Analiza wybranych seriali kryminalnych – wyniki badań własnych. 163

4.3.1. W-11 Wydział Śledczy. 165

4.3.2. Nowa. 176

4.4. Dowody naukowe, kryminalistyka oraz obraz policji w serialach kryminalnych – podsumowanie  178

Rozdział 5. Od efektu CSI do efektu W11. 181

5.1. Postrzeganie dowodów naukowych w świetle oddziaływania seriali kryminalnych       w systemie common law.. 181

5.1.1. CSI – Crime Scene Investigation. 182

5.1.2. O CSI oczami amerykańskiego kryminalistyka. 184

5.1.3. Efekt CSI 187

5.1.4. Efekt CSI – fakt czy artefakt?. 190

5.2. Efekt CSI na gruncie polskim.. 195

5.3. CSI a W11 – różnice i podobieństwa. 202

5.4. Zamiast efektu CSI – efekt W11. 205

5.4.1. Oczekiwania laików.. 206

5.4.2. Oczekiwania obywateli w opinii ekspertów.. 209

5.5. Oceny i opinie ekspertów dotyczące oddziaływania telewizji 220

5.6. Kryminalistyka w mediach – nadzieje i zagrożenia. 224

Rozdział 6. Wnioski 227

Bibliografia. 232

Źródła. 232

Opracowania. 234

Strony internetowe. 258

Spis filmów.. 261

Spis seriali 262

Spis tabel 264

Aneks. 269

1. Charakterystyka uczestników badań. 269

2. Charakterystyka ekspertów.. 269

3. Ankieta dla biegłych. 274

4. Ankieta dla ławników.. 277

5. Ankieta dla policjantów.. 279

6. Ankieta dla prokuratorów.. 282

7. Ankieta dla sędziów.. 285

8. Charakterystyka laików.. 288

9. Ankieta dla laików.. 289

10. Charakterystyka respondentów pogłębionych wywiadów indywidualnych. 291

11. Charakterystyka uczestników zogniskowanego wywiadu grupowego. 292

12. Kwestionariusz do badania zawartości serialu W-11 Wydział Śledczy. 295

13. Komentarze respondentów ekspertów.. 296

 

Summary. Scientific evidence in the opinions of criminal proceedings participants and its presentation in TV crime series

The following dissertation is dedicated to analyze the nature and perception of forensic scientific evidence in the age of fast development of science and technology as well as in the age of media civilization.

The first part of the dissertation is concerned with scientific evidence in Supreme Court and Courts of Appeal Judicial Decision. Also, the foundations of evidence law and the position of forensic experts in the common law system according to the Polish law system is described.

Next, approaches to the assessment of  the strength of scientific evidence between experts is discussed. The result is that even DNA evidence or fingerprint evidence can be discussed in different ways. Empirical research has been conducted. Questionnaire surveys that have been conducted include “experts”: 50 experts in various specialties of forensic science, 77 prosecutors, 119 judges, 64 lay judges, 161 police officers and 80 members of general public (students of biology). In-depth interviews have been conducted with 20 police staff, and also a focus group has been carried out with 15 law students. In addition, chosen crime series have been analyzed.

According to the respondents’ opinion, people’s perceptions and expectations of forensic science – as it can be observed during criminal trials – are largely inflated by crime series. Experts describe the influence as negative since it causes forming unreal expectations towards forensic science experts and police work. The syndrome is called “efekt W11” (W11 effect)  as this crime series is mostly indicated by respondents as influential in correspondence to the “CSI effect”  in common law where crime series can also influence criminal litigation.

„Kryminalistyka w mediach” – etapy prac projektowych okładki

Współpraca z Autorami i wsłuchiwanie się w ich wizję okładki swojej książki to warunek udanej współpracy, której owocem jest właśnie okładka. To ona jest „twarzą” książki i to z nią najpierw zapoznaje się Czytelnik.

Etap pierwszy prac projektowych, to zaprezentowanie Autorowi bardzo różnych wariantów okładek.

Etap I –  J. Stojer – okładka

Następnie Autor dokonuje wstępnego wyboru w zakresie kolorystyki czy elementów składowych okładki, doprecyzowuje własne wizje. A to stanowi bazę do dalszych prac projektowych, ukierunkowanych dzięki kolejnym wskazówkom Autora. To również etap, na którym dokonuje się uściślenia i ostatecznego sformułowania tytułu publikacji.

Etap II - J. Stojer okładki II

Po przeglądzie kolejnych projektów zrealizowanych w II etapie, Autor dokonuje wyboru między 2-3 wariantami, które podlegają dalszemu opracowaniu, zgodnie z otrzymanymi od Autora sugestiami.

Etap III - J. Stojer – okładki trzy

No, i już wszystko wiadomo, który projekt graficzny okładki zwyciężył.

J. Stojer okładka całość

Podsumowanie konferencji naukowej na temat bezpieczeństwa

W Poznaniu 27 kwietnia 2016 r. w siedzibie Wyższej Szkoły Handlu i Usług odbyła się I Konferencja „Bezpieczeństwo XXI wieku – Szanse – Zagrożenia – Perspektywy”. Jej przebieg tłumaczony był na język migowy dzięki pomocy tłumaczom z Fundacji GEST.

Oto link do poznańskiego wydania Teleskopu z tego dnia: http://poznan.tvp.pl/25088545/w-poznaniu-o-bezpieczenstwie

Teleskop 2Teleskop 3 Teleskop 4 Teleskop 5Teleskop

Młoda duchem DJ Wika w TVP

W najbliższym odcinku „Młodych duchem” poznamy jedną z najbardziej rozpoznawalnych i najstarszych DJ-ek w kraju. DJ Wika – ma 78 lat i jest doskonałą ambasadorką polskich seniorów. Udowadnia, że wiek nie jest barierą w realizacji marzeń. Od dwudziestu lat zajmuje się problemami osób starszych i prowadzi międzypokoleniowe dancingi, które przyciągają rzesze fanów. I tych młodych i tych starszych. DJ Wika inspiruje i zachwyca swoją radością życia, ciekawością świata i wyjątkowym stylem.

„Młodzi duchem” na antenie TVP Białystok w niedzielę 24 kwietnia o godz. 18.15.

13010730_1116694808380792_2944462536450596188_n 13076959_1116694925047447_2010352352923305269_n 13043512_1116694838380789_392101629332089282_n 13043287_1116694738380799_2855920040816126978_n13015314_1116694875047452_4727139009866973434_n

O różnym pojmowaniu śmierci w Supraślu

Nasze Wydawnictwo Naukowe gościło podczas konferencji naukowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, która odbywała się w Supraślu.  Jej tematem była śmierć w różnych aspektach.

- Myśleliśmy po pierwszej edycji naszej konferencji, że już nic więcej o śmierci powiedzieć się nie da, ale spotkamy się już jedenasty raz i temat wciąż nie został wyczerpany – powiedziała podczas uroczystości otwarcia inicjatorka konferencji prof. dr hab. Elżbieta Krajewska-Kułak z UMB.

Nasze wydawnictwo czynnie uczestniczyło w obradach, mieliśmy też nasze stoisko z materiałami promocyjnymi i książkami.

O wrażeniach naukowych i nie tylko, absolutnie niepowtarzalnych można przeczytać tutaj:  http://my50plus.pl/poznanski-slad-w-supraslu/

 

Czy egzemplarze autorskie to przychód?

Zdaniem Urzędu Skarbowego – jak najbardziej. Zatem autorzy, którzy otrzymują gratisowe, bo autorskie, egzemplarze swojej książki od wydawnictwa powinni odprowadzić od niego podatek. Autorów mamy teraz całkiem sporo, bo chociaż czytelnictwo nam spada, to pisarstwo – rośnie /i dobrze!/, zatem i podatek od owego „źródła przychodu” byłby dla fiskusa nie do pogardzenia.

Wieej – czytaj tutaj: http://www.rp.pl/Podatek-dochodowy/303019869-Darmowe-egzemplarze-od-wydawnictwa-to-przychod-autora-ksiazki.html#ap-1

Czy można zarabiać na niesprzedawaniu książek???

Pytanie pozornie tylko może wydawać się absurdalne. Jak dowodzi autor poniższego artykułu, można, i to całkiem nieźle…

http://spisekpisarzy.pl/2015/02/jak-empik-zarabia-na-niesprzedawaniu-ksiazek.html 

Formella Zbigniew

OLYMPUS DIGITAL CAMERAUniversità Pontificia Salesiana Roma. Salezjanin; Kierownik Katedry Psychologii Wychowawczej; Prodziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu. W swojej pracy zajmuje się problematyką pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą dzieci i młodzieży, zwłaszcza trudnej (w rozumieniu osobowościowym i społecznym). Autor i współautor kilkudziesięciu opracowań naukowych poświęconych interdyscyplinarnemu rozumieniu zachowań młodzieży i osobowości wychowawcy.

Zbigniew Formella 1

Zbigniew Formella 2

Kułak Wojciech

OLYMPUS DIGITAL CAMERAProf. dr hab. med., absolwent Wydziału Lekarskiego AM w Białymstoku; prawo wykonywania zawodu lekarza; kierownik  Kliniki Rehabilitacji Dziecięcej z Ośrodkiem Wczesnej Pomocy Dzieciom Upośledzonym „Dać Szansę” Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku; przewodniczący Wydziałowej Komisji ds. Kontaktów z zagranicą, Redaktor czasopisma Progress in Health Sciences.  Członek Rady Fundacji „Pomóż Im” na rzecz Dzieci z Chorobami.  Nowotworowymi i Hospicjum dla Dzieci w Białymstoku. Współorganizator dorocznych Międzynarodowych Konferencji Naukowo-Szkoleniowych „Życiodajna śmierć – pamięci Elizabeth Kübler-Ross”. Członek komitetu  redakcyjnego Neurologii Dziecięcej. Członek Towarzystwa Neurologów Dziecięcych i  Rehabilitacji. Autor 255 prac naukowych  oraz promotor 9 zakończonych rozpraw doktorskich. Zainteresowania naukowe obejmują  neurologię dziecięcą, rehabilitację medyczną oraz  badania naukowe związane z  neuroobrazowaniem dzieci z mózgowym porażeniem, dystrofią mięśniową, jakością życia pacjentów niepełnosprawnych  oraz zastosowaniem czynnika stymulującego kolonię granulocytów u pacjentów z dystrofią mięśniową oraz mózgowym porażeniem dziecięcym.  

Murawski Szymon

Szymon MurawskiNeurologopeda, absolwent filologii polskiej  Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończył studia podyplomowe z logopedii i neurologopedii na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy z pacjentem apalicznym w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym Fundacji ” Światło”w Toruniu. Współautor książki do komunikacji alternatywnej ‘’Niech przemówią twoje oczy”.

Zubrzycka Renata

Renata ZubrzyckaAbsolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii na kierunku pedagogika specjalna, specjalność: tyflopedagogika. Adiunkt w Zakładzie Socjopedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.  Autorka i współautorka 42 publikacji naukowych, dotyczących rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych na różnych etapach życia, zwłaszcza osób z chorobami alergicznymi układu oddechowego, niepełnosprawnością intelektualną i rzadkimi zespołami genetycznymi. Jej aktywność zawodowa i społeczna koncentrują się zasadniczo wokół realizacji idei interdyscyplinarnych oddziaływań na rzecz dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą somatyczną. Służą temu zarówno wieloletnia współpraca naukowa  z Kliniką Chorób Płuc i Reumatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, jak  i członkostwo w towarzystwach naukowych: European Academy of Allergy and Clinical Immunology, European Cystic Fibrosis Society oraz zarządzie lubelskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Alergologicznego. Działalność popularyzatorska i szkoleniowa obejmuje współautorstwo poradnika „Dziecko z astmą w rodzinie i szkole” oraz organizację  szkoleń dla rodziców i pedagogów z zakresu edukacji i wychowania dziecka przewlekle chorego.

Musiałowski Piotr

Piotr MusialowskiLekarz, absolwent Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Po specjalizacji z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, obecnie w trakcie specjalizacji z zakresu radiologii i diagnostyki obrazowej. Liczne zainteresowania naukowe obejmują  tematykę naukowo-badawczą m.in. z  zakresu uwarunkowania żywieniowego w zdrowiu i chorobach.

Banaszczyk Monika

_DSC9533w modifiedPsycholog. Studia magisterskie ukończyła na Uniwersytecie Łódzkim, na którym kontynuuje naukę na studiach licencjackich. Studentka studiów doktoranckich z pedagogiki na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zainteresowania naukowe oscylują w kilku kierunkach: osobowości, stygmatyzacji, niepełnosprawności, analizy semantycznej i uzależnień. Prywatnie miłośniczka książek i zróżnicowanej muzyki.